Zo werd er de gehele maand oktober een teamlid uitgeleend aan een andere locatie. Dit hoorde ik toen ik aan mijn derde werkdag bezig was. Maar, "Vreest niet", zei men, "We hebben vervanging. Bel haar maar om werkafspraken te maken." Aldus geschiedde. De vervangster kon alle diensten van voorgenoemd teamlid draaien. Hoezee! Er kwam echter een kink in haar persoonlijke situatie. Kon ze toch niet werken. Niet één dienst om precies te zijn. Ik begreep haar volkomen, daar niet van, maar zat ondertussen met enorme gaten in het rooster. Lang leve de invalkrachten, zeg ik. Maar het was wel even een geregel. Welkom in je nieuwe job.
Er is één nadeel aan dit team: Het zijn alleen maar
Vorige week was Baas aanwezig bij een teamvergadering; hij had iets te zeggen over de afgelopen perikelen en hij had een heugelijke mededeling. Hij wilde echter bij de gehele vergadering zijn. Prima. Slik. Het voelde een beetje als examen, dat wel. Met klamme handjes opende ik de vergadering, maar gaandeweg werd het meer ontspannen. Ik kreeg wederom een compliment na afloop. Fijn!
Ik ben druk bezig met het team zover te krijgen dat ze zich meer inspannen om voldoende pauze te nemen. Dit lukt niet altijd, dat weet ik zelf ook. Maar het heeft ook te maken met een Mindset: Reageer je direct op elk belletje, dan ben je ongelofelijk druk. Ik ben voorstander van het je bewoners zo prettig mogelijk te maken. Maar dit wil niet altijd zeggen dat je direct in de houding springt. En dáár nu, wringt de schoen. Alle dames in het team zijn echte Florence Nightingales. Mooi. Maar ook lastig. Tegelijkertijd hebben ze soms het gevoel een soort van veredelde slaaf te zijn geworden voor sommige bewoners. Ik vind dat je daar als werker heel veel zélf in kunt doen. Op die manier wordt het én prettig voor bewoners, en werkbaar.
Omdat ik altijd zo loop te hameren op het belang van pauze (lanterfanterij brengt vaak goede dingen voort), kwamen twee teamleden een week geleden bij mij. De één zei: "Mijn dienst zit erop, de zorgassistent is er vandaag niet, en zij (wees op collega) moet pauze nemen." Ik was even uit het veld geslagen en vroeg: "Uhm. Én?" "Ja, kun jij even de pieper overnemen?" Ik ben uiteraard de rotste niet, maar ik zit niet in mijn kantoortje te wachten tot ik mensen kan redden. Nood breekt wet, daar niet van. Maar toch. Ik vroeg: "Heb je de collega's van het andere team al gevraagd?" Dat hadden ze niet. Ze belden ter plekke het andere team. Ja hoor, die konden de pieper wel even overnemen. Mooi, opgelost.
Vandaag kwam de vragenstelster van vorige week bij mij. Of ik even tijd had. Tuurlijk. Dat ze het zo rot vond dat ik soms zo bot ben. (Waarop ze in tranen uitbarstte, maar dat hoort bij haar, zei ze, als ze iets lastig vindt om te bespreken.) Dat was een verrassing. Of nou ja, verrassing, niet helemaal, ik sta niet bekend als de meest fijngevoelige persoon op aarde, maar ik probeer altijd wel zorgvuldig om te gaan met mensen. Waarbij ik inderdaad soms een olifant in een porseleinkast ben, ik weet het. Maar mensen kwetsen, nee, dat doe ik niet. Toch was ze gekwetst. Dat vind ik naar, merk ik. Ik wil dat mensen mij een warme, innemende, lieve vrouw vinden. Maar ja. Ik ben ik. Toch ben ik blij dat ze kwam. Zoals zij zij is, ben ik ik. Met drama maken kan ik ook niet zoveel. We hebben afgesproken dat zij dit soort zaken blijft benoemen, net zoals ik tot drie zal tellen voor ik iets zeg (tien is te veel). En ik kom er eens per maand bij haar op terug. Zonder veel omhaal, tussen neus en lippen door. Maar het wel even aanstippen.
Toch merk ik dat het me bezig houdt. Ik lig er niet van wakker, maar het is wel een aandachtspuntje. Ik hoef geen vriendjes te zijn met iedereen in het team, maar ik wil ook niet de kwade heks zijn.
En zo ben ik meer en meer mijn weg aan het zoeken in deze job. Waarbij ik ongetwijfeld soms op mijn bek ga, soms mensen voor het hoofd zal stoten ('We doen het hier al 25 jaar zo') en waarin ik niet altijd vrienden maak. Maar ik denk dat ik een buffer ben tussen het team en de Baas.
Ik hoop maar dat ze zien dat ik mij óók inzet voor hen. (en zo twintig uur extra diensturen heb kunnen lospeuteren bij Baas, bijvoorbeeld, om de werkdruk te verlagen) Maar ik vind ook dat ik mag verwachten dat men mee gaat in de veranderingen. Die IK niet bedenk, maar die gewoon gaande zijn in de Zorg. En mensen, het wordt allemaal nog veel erger. Maar nu is nu. En laten we daar nu samen het beste van maken.
Zei het Zen-orakel.
poe klinkt lekker wel, een flinke klus waar je je tanden in kunt zetten ? :-)
BeantwoordenVerwijderenAls mijn leidinggevende maar de helft op jou zou lijken zou ik al dik tevreden zijn.
BeantwoordenVerwijderenEn dat eeuwige geklets tussen vrouwen onderling..... killing is het!
Oh man….
BeantwoordenVerwijderenvan mij ook een dikke schouderklop.
Je doet het geweldig en een beetje bot
(of direct zou ik het eerder willen noemen)
hoort nou eenmaal bij leiding geven.
Als je dit niet zou doen, spant iedereen
je binnen de kortste keren voor t karretje
(zoals bijv. bij het pieper incident).
Wat een geweldige leerzame baan heb je!
Ik begin in januari op mijn nieuwe werkplek
en kijk met een beetje tegenzin op tegen de
eerste drie maanden.
Die zijn altijd het lastigst is mijn ervaring.
Heel veel succes en plezier jij met al die kakelende kippen!
Ja, een stel vrouwen bij elkaar is niet zo heel erg handig inderdaad.
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij doe je het goed. En natuurlijk wil je aardig gevonden worden, maar let wel: het is werk. Geen privé waarin je je eigen vrienden uitkiest. En dat schijnen heel veel mensen vergeten te zijn, tenminste, dat is mijn ervaring.
Oeh, en om die reden zou ik nooit meer aan het hoofd willen staan van een functie. Ik werd er gek van, van het gezeik van al die vrouwen. Doe mij maar lekker een autonoom baantje ;)
BeantwoordenVerwijderen