vrijdag 9 december 2011

Nieuwe telefoon

Ik heb een nieuwe telefoon. Een SMARTphone, om precies te zijn. Dat is een hele tijdsinvestering. Oudste wilde gelijk What'sApp installeren, dat is het niet gelukt. Dat kwam omdat ik eerst een google-account moest instellen. Denk ik. Ik weet het niet zeker. Wel weet ik nu zeker dat What'sApp nu op mijn foon staat. Hoera ende hoezee, helemaal alleen voor elkaar gebokst. Vraag me alleen niet hoe.


Ik kan nu ook via Wifi. Helemaal zelfs gedaan. Vraag niet hoe. Ook heb ik een barcode scanner en een agenda. Voor gratis. (hoop ik) Maar vraag me niet hoe ik het er op heb gekregen en hoe ik het moet gebruiken. Dat weet ik niet.


Wat ik wél weet, is dat ik de gehele ochtend vergupt heb, terijl ik éigenlijk de was moest vouwen, de plee moest schrobben, de zooi moest opruimen, een verjaardagskadootje voor De Neef Van Eef moest kopen, en sokken voor schoonzus die helaas in het ziekenhuis ligt. Dat alles heb ik niet gedaan, nee. Maar: de dag is nog lang niet voorbij. En er komen soms geheel onverwachts geluiden uit mijn telefoon die ik dan uiteraard moet onderzoeken. Of het is een What'sAppje van Oudste, of een sms van iemand die ik mijn nieuwe nummer stuurde. Maar het laatste geluidje kan ik niet definieren. 


Wel werd ik plotseling gebeld. Ik zag in het scherm dat het het nummer was van de mobiel van mijn schoonouders (allebei rond de zeventig). Ik wist gewoon niet hoe ik moest opnemen! Dus drukte ik ze weg. Per ongeluk natuurlijk. Waarna ik ze trachtte te bellen. Dat lukte. Ik hoorde ze praten, en riep: "Hallo! Ik heb jullie aan de draad!" (wat natuurlijk niet waar is, want er komt geen draad aan te pas) Maar wat nu zo mooi was, was dat we alledrie in het zelfde schuitje zaten. Zij waren aan het hannesen om mijn nieuwe nummer in hun bakelieten gsm uit 1910 (bijna nog met antenne) te krijgen, en ik was aan het hannesen om mijn nieuwe telefoon enigszins te doorgronden. Ik vond het een mooie parallel. Zij kunnen met moeite de techniek van überhaupt draadloos bellen volgen, maar doen hun best. Ik kan amper het Android-systeem volgen, maar doe mijn best. En zo zaten twee generaties beiden te knoeien om iets nieuwerwets onder de knie te krijgen. Hoe mooi!


Maar ondertussen maak ik mij zorgen dat ik niet per ongeluk binnen mijn bundel mijn MB's zit te verkwanselen. Ik heb niet voor niets Wifi in huis. Kan iemand mij zeggen of ik dit kan zien, tussen al die onbegrijpelijke symbolen? De vorige keer dat ik mijn simkaart in een smartphone douwde, zat ik direct bijna € 50,- boven mijn bundel. Maar dat kwam ook omdat ik geen internetbundel had natuurlijk. Maar ook nu heb ik geen onbeperkte bundel. (of zit ik nu weer te zemelen?) Ik vind het zo vreemd dat ik hier nooit iemand over hoor.. Iedereen doet maar en doet dit zonder probleem. Ben ik nu dom, of is de wereld om mij heen zo slim?


Maar nu: Aan de slag! Alleen nog die agendaApp goed instellen.. 

5 opmerkingen:

  1. Ha ha leuk. Ik kan een heleboel op mijn smartphone, en weet je, ik kan er ook nog mee bellen ;-) en laat dat nu datgene zijn wat ik er 't minste mee doe ... Heb je al wordfeud geïnstalleerd? Niet doen als je tijd wilt overhouden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welkom bij de (klungel)club : ))
    Wifi picto is een stip met boogjes erboven, de mobiele service picto is een rood/groen 3G symbooltje ... heeft de dure ervaring mij geleerd. Succes !
    Oh ja, en Wordfeud is béreleuk. ´t Kost me wat nachtrust af en toe, dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och hemeltje, dus je hebt ook een Smacht phone.... ik wens je er veel succes mee maar ook rust, want die is vaak ver te zoeken als je er eenmaal echt aan verslingerd bent. Ik ga weer heerlijk ouderwets terug naar een phone waar ik alléén mee kan bellen en sms-sen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen idee. Ik betaal iets van 4 euro per maand voor onbeperkt interner. Zit bij Hi.

    Is het niet handig om gewoon even met je telefoon bij de betreffende provider binnen te wandelen en het te vragen? Zij kunnen je vast helpen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou even in de market zoeken naar MB status van Hi of Mb meter van Kpn(je zult nog wel andere hebben,ik zit toevallig bij Hi,heb geen aandelen oid :-) ) ,en die installeren op je telefoon.Dan kun je precies zien wat je gebruikt.Je kunt ook je bundel instellen dan kun je zien hoeveel je nog over hebt.Erg handig,voor je het weet zit je erboven en betaal je je scheel.Succes!

    BeantwoordenVerwijderen