donderdag 26 augustus 2010

Kleine broertjes


Vandaag is mijn kleine broertje jarig. Hij wordt 34. Wat heb ik hem vervloekt, vroeger. Een heel klein, vervelend etterbroertje, dat was ie. Hij was ook het lievelingetje thuis, want omdat ze zo lang op hem hebben moeten wachten, was hij zeer gewenst. Ik was een moetje. Daar doe ik verder niet zielig over, maar het is wel een andere start. Hij was vreselijk druk, terwijl ik het liefste met een boekje in een hoekje zat. Spugen, schoppen, slaan en schreeuwen, dat was wat hij zo'n beetje de hele dag deed in mijn herinnering. Toen hij naar de basisschool ging, kwam ik er al weer bijna af. We hebben nooit zoveel met elkaar gemeen gehad. Wel jammer, enerzijds. Anderzijds: Het was niet anders.

Er begon iets te veranderen toen De Prins en ik trouwden. Omdat hij nog niet oud genoeg was om te getuigen, vroeg ik hem ceremoniemeester te zijn. Stelt geen bal voor natuurlijk, maar het is een erebaantje. Het jaar daarop vertrok hij met de blauwhelmen naar Joegoslavie. De hele val van de enclave heeft hij mee gemaakt. Hij ging als een vrolijke flierefluiter heen, en kwam als een oud, gebroken mannetje weer terug. Ik was zwanger toen hij terug kwam. De baby werd overladen met kadoos, want hij had een leuk centje verdiend daar.

Dat kon natuurlijk niet lang goed gaan, en dat ging het ook niet. Maar: Hij is tegenwoordig leuk opgedroogd. Heeft een schat van een vriendin en is vader geworden. Hij is anderhalve kop groter dan mij, maar hij blijft mijn kleine broertje. En ik ben trots op hem. Vanavond drink ik een grote borrel op hem!

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je broer. fijn dat het allemaal toch nog goed gekomen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proost!
    Leuk dat je meedoet met..
    Vrolijke vrijdag!

    BeantwoordenVerwijderen