zaterdag 13 augustus 2011

10 dingen die ik niet meer doe voor, tijdens of na de vakantie:

1. Stressen bij het inpakken: wij doen het al jaren op zijn elf-en-dertigst, en dat bevalt ons heel goed. Belangrijk om mee te nemen zijn de paspoorten en andere (reis-)papieren, verder kun je alles kopen, mocht je het onverhoopt vergeten zijn. Heerlijk relaxed op reis gaan, is dat!
2.Mijn paspoort links laten liggen: Dat deed ik dus wel voor deze vakantie (heeft ook te maken met het eerste punt), zodat we de avond voor vertrek ontdekten dat mijn paspoort al verlopen was op 10 mei 2010. Dat verhoogt de feestvreugde niet, kan ik zeggen. Gelukkig is daar zo iet als de helden van de Koninklijke Marechaussee, alwaar ik in de tijd van een stief halfuurtje een noodpaspoort kon aanvragen. Hoera voor de mannen van de Kmar!
3. Meer dan één lange broek, te veel t-shirtjes en een jás meenemen naar een warm land: Ik had een ernstig tekort aan hemdjes. Wat een luxe was dat! Alle lange broeken zijn ongebruikt weer mee terug gekomen. Hoe heerlijk!
4. In de Benelux op vakantie: Dit tenzij er een enorme lange, warme zomerperiode wordt gegarandeerd. Ik heb teveel jaren zitten vernikkelen in een tentje cq huisje. Dit geldt overigens ook voor Duitsland, Polen en Tjechië. Wat een heerlijkheid om alle dagen zon te hebben.
5.Geen extra boeken meenemen naast mijn e-reader: Die e-reader vind ik ideaal. Ik had meer dan dertig boeken mee, zonder extra gewicht. Bevalt ene boek niet, dan zap je door naar de volgende, heerlijk. Maar met al dat gelees gaan de batterijen nog wel eens leeg. En dat is jammer. Want dat zie je natuurlijk niet voordat je gaat slapen, maar bij het krieken van de dag. En ik kan heus wel eens wat anders doen, maar ik wil die keus wel zelf maken.
6. Niet voldoende oriënteren op slaapplaatsen onderweg: Met als gevolg dat we (ook door onze zes-uur-later-dan-geplande-vertrektijd) 'savonds om half elf in een Godverlaten durp aan het zoeken waren.
7. In één keer terug rijden van vakantiebestemmingen verder dan 1000 km: We legden bijna 1400 km af, en omdat we uitgerust waren, dachten we halverwege dat we net zo goed konden doorkarren. Tot de man met de hamer kwam, en het begon te regenen. Het laatste stuk moesten we noodgedwongen elk uur wisselen. Dat rijdt niet fijn. Bovendien is half negen vertrekken en half twee 'snachts aankomen ook gewoon gekkenwerk. Wat is Duitsland dan ineens een belachelijk groot land..!
8. Direct bij thuiskomst aan het opruimen & wassen slaan: Voordeel van zo laat en uitgeput thuis komen is dat je het hoognodige uit de auto haalt, in huis kwakt, opgewekt een biertje opentrekt, deze halverwege in de gootsteen gooit en dan gewoon gaat slapen. Zodat je de volgende dag redelijk uitgerust de zooi te lijf kunt gaan. De kans dat we volgend jaar weer zo laat thuiskomen, is klein, maar toch ga ik ook dan niet als een Dolle Mina alles aan kant maken. Het wordt er niet anders van, en het gevoel van mañana mañana moet je eigenlijk nog even zien vast te houden.
9. Toezeggen om te komen op een bruiloft, de avond van terugkomst: Gisteren hadden we een bruiloft, van een teerbeminde oud-collega & studiegenoot. Dat was geen succes, zo na een korte nacht. De volgende keer hou ik een slag om de arm.
10. De kinderen entertainen: De jongens zijn op een leeftijd dat ze zichzelf moeten kunnen vermaken. Er was van alles te doen op de camping, er waren enorm veel jongeren, maar toch trokken ze er niet echt op uit dit jaar. Vooral van oudste zijn we dit niet gewend. Natuurlijk onderneem je wel eens iets met ze, maar we zijn niet vergeten dat ook wij vakantie hebben. Wil je liever bij de tent hangen? Prima, wij gaan naar het strand/ het dorpje/ een biertje drinken. Vaak wilden ze dan ook wel mee, maar niet altijd. Helemaal goed, dat is een keuze. Al met al hebben ook zij een prima vakantie gehad. Het zal wel een fase zijn. (Please?)
We kijken terug op een heerlijk vakantie, waarin uiteraard wel eens een wanklank viel, maar die zeer prettig en smooth is verlopen. En: we zijn veilig weer thuis, en wat is het lekker thuis komen al je een poosje bent weg geweest. Wat een heerlijk huis hebben we ook eigenlijk! Hier kunnen we zeker weer een hele poos op teren!

1. Herkenbaar hoor! En ieder jaar leer je weer iets bij voor je vakantie. Zo willen wij ook graag in 1 ruk terug naar huis rijden, het voordeel is dan inderdaad je eigen bed waar je weer in ligt en de zooi opruimen komt dan wel de dag erna. En toen wij eens met 14 gr. in Luxemburg zaten hebben we ons ook voorgenomen om dát dus nooit meer te doen! We rijden dan liever een dag langer en zekerheid op mooi weer, helemaal na deze zomer in NL.. En ja, Duitsland is wel erg groot soms... ;-)
    Fijn dat jullie ook weer veilig terug zijn!

2. Wat is dit allemaal waar en toch trappen wij er ook elke keer weer in...

3. Heej: ik herken er wel een paar. Helaas ;)

4. Hele goede voornemens... een mens wordt wijzer met de jaren.....

5. Mmmm, en ik wil volgend jaar nog wel naar Luxemburg. :-(

6. Wat een goede voornemens, ik kan er mezelf wel in vinden.