zondag 27 november 2011

Sweet 16..

Oudste werd afgelopen donderdag 16. Jawel. ik ben nu officieel een Oud Wijf. Maar wel een donders mooi Oud Wijf. Dat zeg ik zelf maar, een ander doet het niet. Maar dit alles geheel ter zijde.


Oudste vindt zichzelf een Hele Meneer. En ja hoor, hij IS ook een Hele Meneer. Maar wel een ietwat Hele Chaotische Meneer. Hij is nu eenmaal behept met genen waar hij zelf niet voor gekozen heeft. Aan het eind van de maand jarig zijn heeft grote voordelen. Zo heb je ineens weer beschikking over een Saldo. Een saldo die nu ineens niet op nul staat. Jeeh! Wat zul je gaan doen met Al Dat Geld? Zul je er een Verantwoorde Koop voor doen? Zul je het verbrassen? Neen. Niets van dat al. Je gaat onverwacht een weekendje naar Meisje B. wel moet je eerst voetballen, met het andere elftal. Je komt thuis om een uur of half vijf op zaterdag middag. Je pakt direct je voetbaltas uit (oh, wonder en wat zal je moeder hier blij mee zijn!) en rent in één streep door naar boven, om je rijkelijk te besproeien met het geurtje wat je kjreeg van Meisje B. voor je verjaardag. Verder mik je snel nog een tandenborstel en wat kleren in de tas en duim je ondertussen hard dat je moeder nét thuis zal komen met de OV-chipkaart, die je graag wilt gebruiken.


Je wensen worden verhoord: Niet alleen je vader en broertje arriveren net na een middagje crossen in de bossen, ook je moeder komt nét thuis na een begrafenis in Friesland. Mét de OV-chipkaart. Het is een hele consternatie bij de voordeur: Je kleine broertje vliegt langs je heen om te gaan douchen en je ouders staan te praten met een stel wandelaars die de weg vragen naar een hotel hier een dik half uur in de bush wandelen vandaan. Je vader besluit om de wandelaars even een lift te geven, en je moeder overhandigt je de OV-chipkaart én de tien euro die ze die ochtend van je heeft geleend. Je zwaait aju, geeft je moeder een kus (de wijsheid komt met de jaren) en stapt de straat op.


Je moeder besluit een stuk met je op te lopen: tenslotte heeft ze je de hele dag niet gezien of gesproken. Je ratelt een eind weg over je financien: je kunt geen kaartje pinnen omdat er waarschijnlijk niets op je rekening staat, en briefjes kunnen niet in de automaat, vandaar dat je graag de OV-chipkaart wilde. "Hoeveel staat er eigenlijk nog op?" vraag je. Je moeder antwoordt met: "27 euro." Voor dat geld kun je niet heen en terug. Moeilijk dilemma. Je moeder stelt voor dat jij haar € 20,- geeft, en dat zij deze bij thuiskomst op je rekening zet, zodat je morgen je kaartje terug kunt pinnen. Je vindt het een goed idee. Je vraagt nogmaals of je moeder het zeker weet dat er nog € 27 euro op staat. Ja hoor, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid staat er nog € 27 euro op. Of 26, kan ook. Genoeg voor de heen weg in ieder geval. Je gaat eerst nog even kijken bij de bank hoeveel er nog op je rekening staat.


In het uur daarna ontstaat het volgende sms/bel-conversatie.


Oudste > telefoon naar Evelyn 17:30 uur
"Mam, er staat niets meer op mijn rekening. Wil je snel het geld overmaken, voor het geval er toch niets op de OV kaart staat?" "Dat staat er wel, maar kijk bij het inchecken even voor de zekerheid hoeveel er nog op staat." Oudste duikt de plaatselijke cafetaria nog even in voor een ongetwijfeld verantwoorde maaltijd uit de schijf van vijf.


Evelyn > sms Oudste 17:52 uur
Ik heb zojuist de 20 euro overgemaakt. Het duurt altijd even voor het erop staat.


Je belt nogmaals naar je moesje om te melden dat er niets -NIETS- vermeld werd bij het inchecken over saldo of iets dergelijks. Je moeder vraagt of je een 'gewone piep' hoorde bij het inchecken of een 'hele harde piep'. Je antwoord dat het een gewone piep was. Je moeder probeert je gerust te stellen dat het dan gewoon goed is. Die moeders die zeggen wel vaker wat. De conducteur komt langs en je vraagt of hij kan zien hoeveel er nog op de kaart staat.


Oudste > sms Evelyn 17:52 uur
Er staat 7 euro op dat ding zegt die man


Oudste > sms Evelyn 17:52 uur
Nu ken ik niet met de bus


Ik bel Oudste en vraag me hardop af: "Hoe kan dát nou?" Dat helpt hem niet echt om iets rustiger te worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet heel veel kaas heb gegeten van de OV-chip. Hoe werkt dat ding nu eigenlijk precies? Ik weet hoe ik moet opwaarderen, ik weet dat je moet in- en uitchecken.. Maar daar houdt mijn  kennis wel op. Oudste vraagt of ik nog € 20,- op zijn rekening kan zetten, want hij moet nu in MiddelGrote Provinciestad overstappen, en wil daar een gewoon kaartje gaan kopen.


Oudste > sms Evelyn 17:54
Doe maar 10 erbij


Oudste > sms Evelyn 17:57 uur
Zsm ben bang dat ik niet overkom


Oudste > sms Evelyn 17:58 uur
hoe moet ik nu met de bus dan?


Evelyn > sms Oudste 17:59 uur
20 staat er al op, 30 komt er nu bij.. Relax.. X


Oudste > sms Evelyn 17:59 uur
IK KAN NIET MET DE BUS BEN JE OV KAART VOOR NODIG


Evelyn > sms Oudste 18.01 uur
In Amsterdam is Vriendin A. met de tram geweest. Je kunt een chipkaart in de bus kopen..


Oudste > sms Evelyn 18:01 uur
Nu niet meer


Evelyn > sms Oudste 18:03 uur
Dat is 2 weken geleden, Oudste.. Misschien moet je je de volgende x iets beter voorbereiden.. Vraag de buschauffeur maar even..


Toch zit het me niet helemaal lekker. Ik besluit 9292 te bellen voor informatie. Ik zie voor me hoe Oudste daar half buiten zichzelf in die trein zit. Geen probleem, zegt men, hij kan gewoon contant betalen in de bus. Ik krijg ook het telefoonnummer van de Klantenservice van de OV-chip; zij kunnen precies zien waar het geld gebleven is op de chip.


Evelyn > sms Oudste 18:11 uur
Ik heb net gebeld met informatie en zij zeggen dat je contant kunt betalen in de bus. Alleen niet met een strippenkaart. X


Ik check nog even de website van OV-chip en lees daar dat bij het inchecken automatisch € 20,- wordt afgeschreven van je saldo, en bij het uitchecken wordt het teveel terug geboekt. Nu snap ik eigenlijk pas de werking van de kaart. Er stond dus inderdaad € 27,- op, min € 20,- is dat inderdaad € 7,-. Dan bedenk ik me dat Oudste in Middelgroot Provinciestadje een kaartje wilde kopen. Ik bel hem wederom. Hij is erg kort van stof (schaamt zich een beetje om te bellen met vreemden om zich heen) en zegt dat hij inderdaad een kaartje heeft gekocht, maar gewoon heeft uitgecheckt, dus geen probleem.


Oudste > sms Evelyn 18:21 uur
Pfff bel wel effe als ik over ben x


Evelyn > sms Oudste 18:23 uur
Ok. Ontspan nu maar, alles komt goed! X


Hij zou om 19:01 aankomen op Station In Drente, dan moest hij nog met de bus. 


Oudste > telefoon naar Evelyn, 19:41 uur
"Ik sta nu op Station in Drente. De trein ging langzaam rijden, omdat er mensen op het spoor liepen, en ze wilden een ongeluk voorkomen. Nu heb ik dus de bus gemist. Die rijdt maar eens per uur. De vader van Meisje B. komt mij nu ophalen."


Wat een lieve 'schoonvader' heeft Oudste. En wat heeft hij ook veel geleerd vandaag. Hoop ik. Oudste stort zichzelve wel vaker in het diepe, niet gehinderd door enige voorbereiding. Niet denken maar doen, zou zijn lijfspreuk kunnen zijn. Mooi, maar soms vaak nogal onhandig. 


Vorig weekend zei hij nog tegen Meisje B.: "Mama heeft altijd gelijk!" Hij realiseerde zich de strekking van deze woorden niet direcht, ghehehe, maar Meisje B. kon dit alleen maar beamen: "Mijn moeder heeft inderdaad ook wel heel erg vaak gelijk. Uiteindelijk." 


Moeders zijn zo gek nog niet...

4 opmerkingen:

  1. Als onze kinders dat laatste nou maar onthouden dan komt álles goed! Geweldig om te lezen en goed voor ons ego, nietwaar? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog gefeliciteerd met oudste!! mooie leeftijd he 16 :-)
    En stoer van hem hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh je, en ik ga binnenkort naar Utrecht met de trein. Ik heb nog niet eens een OV-chipkaart. Heb ik die wel nodig dan?
    En uiteraard nog van harte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van harte met je 16-jarige oudste! Wat een consternatie ....

    BeantwoordenVerwijderen