woensdag 10 november 2010

Het grote bezuinigingsplan

Het is klaar, fini, over & uit. Het moet anders in huize Eef en Prins op 't witte Paard. Met twee allesverslindende pubers in huis gaat de voorraad er razendsnel doorheen. Aan het einde van ons salaris is er altijd nog een flink stuk maand over. (Hoewel we het altijd wel weer redden op de één of andere manier, hoor, voor er inzamelingsacties gehouden gaan worden) Als het móet, kun je best zuinig leven. Wij mogen absoluut niet klagen met wat er hier maandelijks binnenkomt. Maar op de één of andere manier heb ik -als het loon weer gestort is- een onverklaarbare drang tot kopenkopenkopen. Nu kan ik die drang nog wel aardig onderdukken, en kom ik altijd wel weer uit, maar twee maand geleden heb ik de schop gezet in ons uitgavenpatroon. We gaan weer ouderwets een huishoudknip invoeren en kijken hoe we uitkomen. Ik moet zeggen: Het werkt! Ik deed altijd al wel braaf boodschappen met een lijstje, maar dingen die ik onderweg tegenkwam, en er lekker/ voordeling uitzagen, belandden wel in mijn karretje. Nu maak ik nauwgezet een weekmenulijst, kijk daarbij wat er nog op voorraad is, en koop daarbij alleen het hoognodige. En onder hoognodig versta ik heus ook wel lekkere dingen voor bij de koffie/thee of iets te knabbelen in het weekend; het moet wel leuk blijven natuurlijk. Ik pin aan het begin van de week een vast bedrag en daar moeten we het mee doen. Wat schetst mijn verbazing: Het komt uit! Wat zeg ik? We houden óver! Uitgaven worden nauwgezet bijgehouden in een ouderwets kasboekje (voor zo lang als het duurt) en ik maak een begrotinkje over de komende maand. Daarbij schat ik alles ruim in, zodat het meevalt.

Met argusogen kijk ik naar wat de zorgverzekering gaat doen: wéér verhogen die premie, hollee! Je hoort er bijna nooit iemand over maar hallo menschen! Weet je wel dat je een paar jaar geleden slechts tientallen guldens per maand kwijt was aan deze verenigingen? En dat dit nu honderden euro's per maand is? Waarom gaan we de baricades niet op? Het is toch te zot voor woorden? En dan zijn wij nog relatief gezond met weinig extra ziektekosten waarover je dan zelf weer een bepaald percentage moet betalen.

Vijftien jaar geleden stopte ik met werken, toen Oudste in aantocht was. Gewoon omdat ik dacht dat ik mij daar het meest prettig bij zou voelen. (Achteraf vraag je je af of dit het beste was wat ik had kunnen doen, maar goed) Die keuze zou ik nu niet eens meer kúnnen maken, als ik dat zou willen. Het is gewoonweg niet meer op te brengen door Prins alleen. Natuurlijk was het sappelen met één loon, maar het kón nét.

Samen werken Prins en ik 170%, dus we mogen écht niet klagen over de inkomsten. En natuurlijk hebben we een heerlijk huis met een recent uitgebreide en verbouwde hagelsteengloedjenieuwe keuken. Ook díe keus kónden we maken. Maar de vaste lasten rijzen de pan uit en dus heb ik onszelf onder curatele gezet, en verdomd: Ik krijg er zowaar nog lol in ook. Het heeft er alle schijn van dat we gewoon uit gaan komen, en als je een paar maandjes verder bent, zouden we mischién zelfs wat op onze -verder lege- spaarrekening kunnen zetten! Het is een way of life, in ons geval. Even de boel weer resetten, maar ook wel gewoon leuke dingen blijven doen, zeer belangrijk. Maar dan wel op een wat minder uitbundige manier, dat is al.

Ik ben nu al aan het denken wat ik straks met ál dat geld zal gaan doen...!

5 opmerkingen:

  1. Geweldig plan! Je zult veel mensen inspireren denk ik want geld op halverwege de maand komt meer voor...Leuk blog heb je, ik kwam hier via Karin van heb ik weer.

    Groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij doen het ook regelmatig hoor, onze uitgaven opschrijven, begin van de week geld opnemen en het daar mee doen. Het helpt gewoon erg goed bij al die kleine dingen die je zo makkelijk uitgeeft omdat het 'maar' 3, 5 of 7 euro kost. En tel al die kleine dingen maar eens op eind van de maand...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het knap dat je juist nu, met een waarschijnlijk best dure decembermaand in aantocht, begonnen bent.
    De Man en ik werken samen 140% en we komen prima uit, maar we moeten ook echt geen gekke dingen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap hoor, zal de komende tijd niet meevallen. Bij mij vliegen de euro's de deur uit in december. Pfff.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Slim plan. :-)

    Ik ben opgegroeid met een moeder die elke week in een schriftje opschreef wat we die week gingen eten en dan ook meteen een boodschappenlijstje maakte. Uitgaven (en inkomsten) werden nauwgezet opgeschreven en aan het eind van de maand kwam er een streep onder. En als ze niet uit kwam, werd dat er in het rood onder gezet.

    Zelf ben ik iets minder nauwgezet, ik noteer niet alles exact, maar heb wel duidelijk op een rijtje wat er in komt en uit gaat. En voor de niet maandelijkse uitgaven zet ik elke maand een bedrag opzij, zodat ik niet eens per kwartaal ofzo een hartverknettering krijg omdat er een enorme rekening de hoek om komt.

    Hoop dat het bezuinigingsplan zijn / haar vruchten blijft afwerpen en dat je de lol blijft houden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen