maandag 22 november 2010

Rust, Reinheid en Regelmaat

Meestal heb ik alles redelijk onder controle. Dan loopt het allemaal gewoon zoals het loopt. Maar soms gaat het niet zoals het moet, dus dan moet het maar zoals het gaat*. Om rust in mijn kop te creƫren, helpt het vaak om dom te poetsen. Heerlijk -als het klaar is dan.

Vandaag heb ik de badkamer maar weer eens een grondige beurt gegeven. Dat was al een aantal spinnewebben geleden. Tuurlijk, de wastafel, wc en af en toe de vloer deed ik wel, maar meer met de Frande Slag en voor het oog van het Nederlands Volk. Vandaag haalde ik alle losse zaken uit de badkamer en heb er heel wat schoonmaakmiddel en water doorheen gejaagd. Maar het resultaat doet zeer aan je ogen, dus dat is de moeite zeker waard.

In drukke tijden, zoals nu (ik heb vorige week vijf dagen gewerkt, wt ik persoonlijk iets te veel vind) kan ik de boel niet zo goed meer overzien soms. Ik word narrig, en dat mist zijn uitwerking niet. Gelukkig zit er een weekendje weg aan te komen, dus dat komt goed uit. (Alleen weer zo'n gedoe voor je alles bij elkaar hebt om mee te nemen...) Maar op het werk is het vreselijk druk: Veel te doen en te weinig mensen. Dus staan er voor komende weken weer heel wat diensten open. En voel ik me geroepen om er een paar op me te nemen. Terwijl ik net vier volle dagen had weggekruisd in het rooster. Er is ook nog een verjaardag te vieren hier in Huize Prins en Eef, dus dat vind ik te belangrijk om of 'smorgens vroeg of 'savonds te gaan werken. (Ik ga onder schooltijd nog wel even een paar uurtjes, maar daar heeft niemand hier verder last van) Ik merk het zelf: het wordt te gek, en ik heb me voorgenomen (nee, maar echt) dat ik het na deze twee weken even niet meer dan echt noodzakelijk ga werken. En -ook niet geheel onbelangrijk-: Ik open mijn werkmail niet meer thuis. Voorlopig dan.

Bij mij werkt het om lijstjes te maken. Niets aparts, gewoon praktische dingen, en ja, het voelt heerlijk om een heel lijstje afgevinkt te hebben. Niet dat dat vaak lukt, maar een lijstje wat voor het grootste gedeelte is afgevinkt, voelt ook best heel lekker.

Ook op mijn werk maak ik lijstjes. Daar heb ik zelfs een apart notitieboekje voor. Ik heb hem meestal bij me, of hij ligt in mijn postvak op het werk. Soms gebruik ik hem een tijdje niet: dat betekent meestal dat de drukte makkelijk te behappen is.


Jammer is dat ik de lijstjes altijd veel te lang maak: dat krijg ik op een dag nooit af. Dus maak ik eerst een longlist, voor de hele week. Dan een shortlist voor die dag. En zo heb ik vandaag toch alweer zes zaken af kunnen vinken. Heerlijk.

Nu die andere vierentwintig nog..



* Quote Richard Kraijcek

1 opmerking:

  1. Gossie, poetsen tegen een druk hoofd? Als De Man dat hoort, wil ie vast dat ik dat ook ga doen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen